.

.

Monday, September 23, 2013

Wanita muda British berjihad di Syria

Dia seorang wanita muda yang tinggi, memakai tudung, lengkap dengan purdah, menembak dengan senapang. Dia bercakap dengan loghat London, dan memanggil dirinya "Maryam".

Itu bukan nama sebenar, tetapi komitmen beliau kepada jihad cukup besar: "Ini adalah saudara-saudara kita dan mereka memerlukan bantuan kita." Beliau ingin untuk melawan, untuk menjadi apa yang dia panggilan syahid. Tetapi dia bukan seorang pejuang barisan hadapan. Dia isteri seorang pejuang, dengan senjata untuk perlindungan sendiri.
Mereka telah difilemkan oleh Bilal Abdul Kareem untuk Channel 4 News. Bilal Abdul Kareem adalah seorang mualaf dari Amerika membuat liputan tentang kehidupan di kalangan pejuang jihadi barat dan keluarga mereka di Syria.

Katanya, beliau mahu menunjukkan realiti kehidupan ini jihadis asing.

Perkahwinan Maryam bersama suami yang juga seorang pejuang , Abu Bakr, telah diatur oleh ibunya tiga bulan lalu. Dia tidak bertemu dengannya sehingga selepas mereka telah berkahwin.


"Saya tidak dapat mencari sesiapa sahaja di UK yang sanggup mengorbankan kehidupan mereka di dunia ini untuk kehidupan di akhirat ... saya berdoa, dan Allah memutuskan bahawa saya datang ke sini untuk berkahwin dengan Abu Bakr."

Dia masih muda, dia suka menonton bola sepak di TV. Beliau belajar psikologi dan sosiologi di kolej. jika diberbandingkan beliau dengan orang lain di jalan raya, beliau adalah kaya, walaupun mengikut piawaian British beliau adalah miskin.

Beliau berkata, ibu bapanya tahu dia mengembara ke negara yang dilanda perang, tetapi mereka tidak tahu apa yang beliau lakukan di Syria.

Maryam mengakui dia rindukan makanan British, terutamanya kek, makanan ringan dan masakan ibunya.

"Saya akan tinggal di sini kerana saya tidak datang ke sini untuk beliau. Saya tidak mahu untuk kembali ke UK. Saya akan tinggal di sini, membesarkan anak-anak saya, memberi tumpuan kepada bahasa Arab untuk berkomunikasi dengan rakyat Syria.

"Selagi saya mempunyai kereta, saya akan dapat untuk pergi membeli-belah dan melakukan apa yang saya lakukan sekarang."

Ketabahan wanita British. Ya Allah, lindungi lah mereka amin.
detik islam 
open minda

1 comment: